tisdag, februari 19, 2008

2 dagar kvar till Åre!

Idag har varit en slödag... inte gjort mkt mer än kollat på film, ijuförsej lagat helt underbart god mat! Här kommer receptet för er som är sugna på att prova :

"Kyckling alá Jansson"

  • 4 kyckling fileér
  • 6 st soltorkade tomater
  • 10 st svarta/gröna oliver
  • 1 dl vatten
  • 1 msk kycklingfond på flaska (funkar med 1 tärning oxå)
  • 2 dl matlagningsgrädde
  • ½ tsk sambal
  • 1/4 tsk torkad rosmarin
  • 5 färska basilika blad (eller ½ tsk torkad)

Hetta upp smör i en stekpanna. Krydda kycklingfileérna med salt och peppar och bryn dom fint bruna runt om.

Häll på vatten, grädde och kycklingfond. Tillsätt tomatstrimlor, rosmarin och sambal. Låt kycklingen puttra på svag värme under lock ca 15 min. Rör i skivade oliver och hackade basilika blad. Har du torkad basilika så rör ner det tillsammans med rosmarinet.

Serveras med ris eller pasta. Smaklig måltid!

__________________________________


Fick reda på att Mustash spelar i Åre på torsdag när vi anländer, så Samuel som vi ska bo hos har hoxat bilj. till oss :) Tåget anländer ca 22.00, så det blir att gå direkt dit...men känner man oss rätt så har vi väl tagit en öl eller två på resan upp, och då känner man sig i lagom form! Blir skitkul!!!
Försökt packa lite smått idag oxå, då märkte jag att det är lite inköp som måste göras. Brukar skriva en punktlista på vad jag ska packa ner, så man inte glömmer något. Så imorrn blire att gå ner på stan och shoppa! Har för övrigt haft min nya mössa på mig inne idag :) Man måste ju komma i form på något sätt, tyckte jag kände kylan och såg den vita snön där ett tag... hehe


_________FILM TIPSET_________

Rendition (Utlämnad) 2007 - Vad skulle hända om någon du kände bara försvann? Den tanken blir verklighet för gravida Isabella (Reese Witherspoon), när hennes make med utländskt påbrå, misstänks för att vara terrorist. Han grips på en flygplats och förs bort, försvinner utan ett spår. Medan Alwar El-ibrahim genomgår allt tuffare förhör, om saker han inte känner till, startar hans fru en egen utredning kring vad som kan ha hänt.

Min kommentar : Filmen får plus för att en av mina absoluta favvo skådisar är med (Reese). Jake Gyllenhal är inte så pjåkig heller, men gör inte allt för mkt väsen av sig. Det gör ingen ska jag tillägga. Helt ok film, men den griper inte tag i mig som jag skulle vilja. Ingen höjdare tyvärr, trots många kända ansikten.

Betyg : 6 / 10

Rekomenderar : NJA

8 kommentarer:

michael sa...

lat valdigt gott det dar kycklingreceptet. lar vi nog prova! :)

hehe ser att alla hittils rostat pa att stackars hansi ar den som kommer hem skadad fran are! ar nog lika bra han sitter i baren och hinkar bars som han kanske blir tvungen att gora anda pga forkylningen! :(

coolt med mustasch! heden kommer bli eld och lagor! :) se till att ta med er mustasch sandviken army trojorna!!

dempa sa...

bra initiativ med recept i bloggen, det ska jag sno hehe! den där kycklingen lät riktigt god också, nästan så jag blev sugen på att prova den ikväll - har nämligen bjudit hem Natan å Zandrah ikväll men inte helt bestämt mig för vad jag ska laga. men någon form av kyckling hade jag väl tänkt så varför inte den där??

är liite avis på åre. ni är ju ett skönt gäng som åker så resan blir säkert kul, å sen kliva direkt av å gå på mustasch - kan det bli en bättre start?! ta det lugnt med headbangandet bara så ni slipper ligga med nackspärr hela veckan! hoppas mina kollegor på banverkets trafikledning sköter sig så inte tåget kommer fram försenat så ni missar spelningen! :)

dempa sa...

Jag tror förresten inte att Hansih är den som kommer skada sig.

Antingen du eller Kribban tror jag på, men bara för att du brukar lyckas med det mest konstiga så tror jag att det blir du, och om jag ska specifiera mig så tror jag att du får en flaska skumpa i ögat, när du på något sätt ska försöka jonglera med flaskan samtidigt som du skjuter upp den!

filmtipsen är bra, kanske inte min typ av filmer allihopa men den där sista (rendition) och rattatafilmen ska jag nog se!

Andipandi sa...

Roger : Jaa det är en av mina favvo rätter faktiskt! vad kul att det blev sån respons på den :)

Mm folk har röstat på mig eller owe, jag tror dock att kribban har en god chans han å =) Fast tänker man på mina olyckor som inträffar lite då och då, så är det inte helt omöjligt att det är just jag som kommer hem med typ en flaska i ögat, som dempa säger!

Kom på att jag faktiskt oxå har en army tröja. Lovar att jag ska leta fram den!

Andipandi sa...

dempa : Tycker absolut att du ska bjuda herrskapet på min fantastiska kyckling!

Ja som sagt vi är ett skönt gäng, hoppas på fint väder oxå, så blir allt perfekt! Nästa gång kanske vi kan planera en resa, där flera kan haka. Hoxa en stuga osv. Är inte alls så speciellt dyrt om man inte åker över påsken och så vill säga.

Blir tåget försenat, då skyller vi på dej !! :p

Andipandi sa...

dempa : Tycker även att du ska ge "Gone baby gone" en chans...om du inte redan sett den vill säga!

-Sno min idé med recept i bloggen!? gaaah jag kanske måste spärra in dej :D

dempa sa...

Jo den ska jag se, tror den kan va bra! Har lyssnat på en talbok av författaren till Gone baby gone, och den handlar om samma personer också! Men har inte lyssnat klart på den boken för det var en så otroligt tråkig röst som läste boken.

Hansih sa...

Pandi: Vad roligt för er att gå på mustasch! :-(

dempa: hold your horses dempa. Om någon är först med recept i bloggen så är det moi! :-)